Skip to Content

Regelsett for Roboter som Slåss!

Hvordan vinner du, og når må du innse nederlag. 
Reglene er like for alle og gjør konkurransen trygg å gjennomføre!

Vi følger internasjonale regelsett for robotkamp, klikk her for å lese originalen.

0 Innledning


Reglene for robotkampen eksisterer fordi det skal være trygt å gjennomføre robotkamp, og for å gjøre designarbeidet av en robot trygt og så rettferdig som mulig for alle deltakerne. 

Dette regelsettet er mer eller mindre ordrett hentet fra det internasjonale regelsettet som kalles "Antweight world series". Robotkamp foregår i mange land i verden, og noen blander begrepene for vektklasser. Storbritania og Australia opperer med navnet "Antweight" for vektklassen 150g, I USA har denne vektklassen navnet "Fairyweight". Dette er en vektklasse som er svært populær internasjonalt på grunn av at det er så lett å komme i gang. 

Eventuelle tilleggsregler vi har definert i Trondheim vil være merket med en *.


1 Definisjoner

  • Ruller: En robot som bruker hjul eller lignende fullrotasjonskomponenter som berører arenaen for å bevege seg. 
  • Ikke-ruller: Enhver robot som ikke passer til definisjonen av Ruller, inkludert Skuffere, Gåere og Luftputefartøy. 
  • Flyger: Enhver robot som beveger seg gjennom selvopprettholdt flyvning. Denne typen robot er ikke tillatt. 
  • Klyngebot: En robot som består av to eller flere deler (f.eks. to halvstore roboter/botletter). 
  • Multi-våpen bot: En robot som består av utskiftbare våpen. 
  • Arena: Området hvor roboter er ment å kjempe. Et fullstendig lukket sikkerhetsdeksel omgir arenaen. 
  • Grop eller avsats: Hull eller rom i arenagulvet, vanligvis ved kantene, som en robot kan falle ned i.

2 Vekt


Vektgrenser måles ved bruk av vekter nøyaktige til minst ett gram:

  • Ruller: 150g
  • Ikke-ruller: 225g
  • Alle deler av en klyngebot må sammen oppfylle størrelses- og vektgrensene for klassen de konkurrerer i.

Der en klyngebot består av ruller- og ikke-ruller roboter, gjelder følgende formel:

  • Totalvekt av Rollers = Roller Limit – ((2/3) * Totalvekt av Non-Rollers)
  • Totalvekt av Non-Rollers = 1.5 * (Roller Limit – Totalvekt av Rollers)

3 Størrelse


  • Robotene må få plass innenfor et kvadratisk gulvareal med en kantlengde på 150 mm, uten overheng tillatt i noen høyde. 
  • Klyngebot'er skal måles med alle bestanddelene i kvadratet samtidig, uten overheng tillatt i noen høyde. 
  • Robotene skal starte kampen i konfigurasjonen som ble brukt for å bestå teknisk sjekk. 
  • Robotene kan bare utvide seg fra størrelsesgrensen når en kamp har begynt, og bare hvis utvidelsen er igangsatt av fjernkontroll.

4 Kontroll


  • Robotene må ha en eksternt tilgjengelig måte å bli slått av på (f.eks. en strømbryter, avtagbar kobling eller batteriplugg) som kan betjenes uten verktøy. 
  • Radioer kan bruke følgende frekvenser: 27 MHz, 40 MHz, 418 MHz, 433-434 MHz, 868 MHz og 2,4 GHz. 
  • Av sikkerhetsmessige årsaker må alt våpenutstyr kunne deaktiveres med fjernkontroll. 
  • Sikkerhetsmekanisme: Robotten skal stoppe all bevegelse når den kontrollerende senderen slås av, også kjent som "failsafe".

5 Våpen


Følgende våpentyper er ikke tillatt: 

  • Lim- eller klebende våpen 
  • Væskebaserte våpen 
  • Snor- eller sammenfiltringsvåpen 
  • Flammebaserte våpen 
  • Bruk av elektrisitet som våpen 
  • Eksplosive våpen 
  • Magnetiske/induktive systemer 
  • Varmebaserte våpen
  • Sagblader er tillatt, men må ikke være av et materiale som vil knuse

Andre våpenbegrensninger 

  • Ethvert system som involverer bruk av trykksatt gass eller væske er begrenset til 7 bar. 
  • Våpen er ikke tillatt å løsne fullstendig fra roboten med vilje. 
  • Alle skarpe kanter må ha beskyttelsesdeksler utenfor arenaen. 
  • Spinnende våpens spisshastighet må ikke overstige 600 mph. 
  • Låsebarrer og andre enheter som er ment å forhindre utilsiktet våpenbevegelse bør være synlig lette å identifisere.

6 Strøm

  • Batterier må ikke inneholde flytende syre, eller elektrolytt, eller overskride maksimalt 50 volt. 
  • LiPo-batterier skal ikke etterlates uten tilsyn mens de lades.

7 Arenaregler

  • Alle kamper må finne sted i en arena. 
  • Arenadørene må være lukket før noen kamp begynner. 
  • Arenaen vil være en hevet plattform med et område på minst 750 mm kvadrat. 
  • Det må være minst ett veggløst kvadratisk gap på 200 mm for å tillate roboter å falle direkte ned i gropen eller avsatsen. 

8 Kampregler

  • Kampene varer i maksimalt to minutter. 
  • En robot som faller av arenaen og berører bunnen av gropen eller avsatsen har tapt. 
  • Når en robot er immobil eller mangler kontrollert bevegelse, vil en dommer starte en 10-sekunders nedtelling. 
  • Når som helst i en kamp kan en robot overgi seg. 
  • Roboter kan holde eller feste hverandre i maksimalt 20 sekunder. 
  • Manipulering fra utsiden av arenaveggen er ikke tillatt under konkurransen. 
  • En klyngebot har tapt når alle dens Bot-lets er eliminert. 
  • Hvis en robot forlater arenaen etter at kampen har startet, men før robotene har gjort kontakt, skal kampen startes på nytt. 
  • Aggressor-regelen: Hvis to roboter faller i en grop eller avsats samtidig, anses aggressoren å ha vunnet. 
  • Hvis begge lags roboter har forlater arenaen samtidig, vil kampen bli pauset og startet på nytt. 
  • Sunn fornuft vinner: Dommere kan tildele den roboten som yter mest skade seieren etter eget skjønn.
  • *Hvis batteriet blir hengende ut av roboten eller blir eksponert for motstanderens våpen, avbrytes kampen og roboten taper kampen.

9 Konkurranseregler


  • Deltakere må adlyde arrangementets arrangør til enhver tid. 
  • Det skal være 3 nøytrale dommere identifisert før hver kamp. 
  • Før konkurransen begynner, vil hver robot bli sjekket av arrangementets arrangører. 
  • I tilfelle av Multi-våpen Roboter, må den tyngste konfigurasjonen erklæres ved Teknisk Sjekk. 
  • Alle lag må være selvstendige når det gjelder sjåfør, sender, roboter. 
  • Roboter skal kun håndteres av robotenes lag eller arrangementets arrangører, dommere eller marskalker. 
  • En robot må plasseres i arenaen når den blir kalt til kamp innen fem minutter. 
  • Roboter må kun opereres inne i arenaen. 
  • Det er ikke tillatt å berøre arenaen mens det pågår kamp. 
  • En LiPo-pose eller tilsvarende egnet brannsikker beholder må være lett tilgjengelig ved arenaen under hver kamp. 
  • Et lag kan delta med maksimalt fire roboter. 
  • Tilfeldige kontroller kan utføres før enhver kamp for å sikre regeloverholdelse.

10 *Sikkerhetsregler


  • Hvert lag skal ha en sikkerhetsansvarlig over 16 år, denne personen er ansvarlig for trygg batterilading, sikring av evt våpen og sørger for trygg testing under utvikling av roboten.
  • Dersom denne personen er en tilrettelegger for flere lag, trenger den ikke telle som en del av laget mtp anbefalt gruppestørrelse.