Skip to Content

Perspektiv for skoler

Tanker om læringsmål for ungdoms- og videregåendetrinn.

På grunn av at dette prosjektet er organisert av frivillige som ikke nødvendigvis har lærerkompetanse eller tid nok til å sette seg inn i alle trinns læreplaner og kompetansemål, har KI tjenester har blitt brukt til å sammenfatte innholdet på denne siden. Alt innhold er lest igjennom, men faglig kvalitetssikring bør gjøres av den enkelte lærer som benytter seg av innholdet her.

Innledende oppsumering

Et prosjekt slik som beskrevet på denne nettsiden gir elever muligheten til å designe, bygge og teste små fjernstyrte roboter på maks 150 gram som konkurrerer én mot én i en arena. Robotene kan bruke motorer, servoer og ulike våpen for å slå ut motstanderen ved å enten immobilisere dem eller skyve dem ut gjennom et hull i arenaens gjerde. Elevene jobber i grupper og benytter teknikker som 3D-printing, lodding, boring, filing og saging, med materialer som plast, metall og akrylglass. Under kampene er robotene manuellt fjernstyrt og en kamp varer maks to minutter, prosjektet kombinerer teori og praksis for å styrke samarbeidsevner, kreativ problemløsning og teknologisk forståelse.

Vi ser for oss at dette prosjektet kan være en spennende og konkret måte å knytte teori og praksis sammen på tvers av flere fag. Fokus på materialvalg, byggemetoder og manuell fjernstyring gir elevene både praktiske og tekniske ferdigheter som kan brukes i fremtidige studier og arbeidsliv. 

For ungdomsskolen

1. Naturfag:

  • Teknologi og design:
    • Utforske egenskapene til ulike materialer (plast, metall, akrylglass) og velge egnede løsninger for roboten.
    • Kompetansemål: "Utforske og beskrive teknologi og teknologiske løsninger som er nyttige i dagliglivet."
  • Mekaniske krefter og energioverføring:
    • Analysere hvordan børste- og børsteløse motorer overfører energi til bevegelige deler. Diskutere hvorfor noen motorer kan være mer effektive enn andre i ulike situasjoner.
    • Kompetansemål: "Utforske krefter som virker på objekter i ulike situasjoner og hvordan disse kan brukes til å utføre arbeid."

2. Matematikk:

  • Geometri og beregninger:
    • Beregning av vektfordeling og dimensjonering av roboten for å holde seg innenfor vektbegrensningen (150g).
    • Kompetansemål: "Utforske og bruke målestokk, areal, volum og masse i praktiske oppgaver."

3. Kunst og håndverk:

  • Design og produktutvikling:
    • Lage prototyper av roboten gjennom 3D-modellering eller 3D-printing.
    • Kompetansemål: "Designe og lage produkter som krever presisjon og nøyaktighet."
  • Materialforståelse:
    • Lære om bearbeiding av plast, tre og metall ved bruk av teknikker som boring, filing og saging.
    • Kompetansemål: "Utforske materialer og bruke relevante teknikker og verktøy i skapende arbeid."

4. Programmering (fra matematikk og valgfag teknologi i praksis):

  • Selv om robotene er manuelt fjernstyrt, kan grunnleggende programmering av fjernstyring (via en mikroprosessor) vurderes. Dette gir innsikt i hvordan teknologi kan brukes til styring og kontroll.
  • Kompetansemål: "Utvikle algoritmisk tenkning og lage enkle programmer for å løse problemer."

5. Tverrfaglige temaer:

  • Demokrati og medborgerskap:
    • Gruppene må samarbeide om design og bygging, noe som fremmer kommunikasjon og konflikthåndtering.
  • Folkehelse og livsmestring:
    • Elevene opplever mestring og utvikler kreativ problemløsningskompetanse.

For videregående trinn

1. Teknologi- og industrifag (tidligere TIP):

  • Produksjon og tekniske løsninger:
    • Bruke teknikker som boring, filing, saging, og lodding for å bygge robotens chassis og våpensystem.
    • Kompetansemål: "Bruke og vurdere metoder for å løse tekniske problemer gjennom praktisk arbeid."
  • Materialegenskaper og valg:
    • Evaluere styrke og vekt hos materialer som plast, akrylglass, og metall for å oppnå optimal ytelse innen vektbegrensningen.

2. Elektrofag og datateknologi:

  • Elektriske kretser og motorstyring:
    • Utforske hvordan børstemotorer, børsteløse motorer og servoer kan integreres og styres effektivt i roboten.
    • Kompetansemål: "Planlegge, montere og teste enkle elektroniske kretser til teknologiske løsninger."
  • Manuell fjernstyring:
    • Forståelsen av signaloverføring og hvordan motorer reagerer på kontroller kan være et grunnlag for videre læring i automatisering.

3. Teknologi og forskningslære:

  • Innovasjon og problemløsing:
    • Elevene kan bruke hypoteser og iterativ testing for å forbedre robotens design, vektfordeling og funksjonalitet.
    • Kompetansemål: "Gjennomføre et teknologiprosjekt og vurdere hvordan teknologien påvirker mennesker, samfunn og miljø."

4. Matematikk og fysikk:

  • Fysikk:
    • Analysere krefter og moment for å forstå hvordan robotens våpen påvirker motstanderen.
    • Kompetansemål: "Utføre beregninger knyttet til krefter, bevegelse og energi."
  • Matematikk:
    • Beregning av forhold mellom motorhastighet og kraftutnyttelse for optimal ytelse.

5. Kunst, design og arkitektur (KDA):

  • Prototyping og estetikk:
    • Utvikling av 3D-modeller og fysisk prototyping gjennom 3D-printing.
    • Kompetansemål: "Utvikle ideer og visualisere produktløsninger med hensyn til form, funksjon og materialer."

Tverrfaglige temaer for videregående:

  • Entreprenørskap og innovasjon:
    • Elevene kan simulere en oppstartsprosess, inkludert kostnadsanalyse for materialer og verktøy, samt evaluering av robotens konkurransefortrinn.
  • Bærekraftig utvikling:
    • Diskusjon om bruk av resirkulerbare materialer og minimalt energiforbruk i motorene.
  • Samarbeid og prosjektledelse:
    • Gruppene må fordele roller, samarbeide effektivt og følge tidsfrister for å fullføre roboten.